HAR DU SPØRGSMÅL TIL DIN TJENESTE?

Fleetboard Portal

Hvad er den nye Fleetboard-portal, og hvordan adskiller den sig fra den nuværende desktop-løsning?

Den nye Fleetboard-portal er en samlet løsning, som erstatter de hidtidige systemer Mercedes-Benz Trucks Uptime-portal og Fleetboard Cockpit. Portalen tilbyder en intuitiv, webbaseret brugeroverflade til administration af de bestilte Mercedes-Benz Trucks Uptime- eller Fleetboard-tjenester.

Dine fordele:

  • Kræver ikke lokal installation
  • Mulighed for at arbejde samtidigt på flere enheder, uafhængigt af placering (f.eks. smartphone og bærbar computer)
  • En hurtigere udviklingscyklus og dermed indførelse af nye funktioner til rette tid
  • Færre nedetider takket være hurtigere fejlfinding

Hvilke funktioner tilbyder den nye Fleetboard-portal?

Funktionaliteten og tilgængeligheden af tjenester i den nye Fleetboard-portal videreudvikles konstant. Du finder det aktuelle ydelsesomfang her: Service Description

Hvem kan få adgang til den nye Fleetboard-portal?

Den nye Fleetboard-portal er grundlæggende tilgængelig for alle eksisterende Fleetboard- og Mercedes-Benz Trucks Uptime-kunder. Hvorvidt du som eksisterende kunde allerede nu kan drage fordel af den nye Fleetboard-portal, afhænger af udviklingsniveauet og af de tjenester, du har bestilt. Du kan få mere information hos din salgspartner.

Kan jeg fortsat bruge den gamle Mercedes-Benz Trucks Uptime-portal eller Fleetboard-portal?

Den nye Fleetboard-portal vil fremover helt erstatte Fleetboard Cockpit eller Mercedes-Benz Trucks Uptime-portalen. Når du som eksisterende kunde er blevet inviteret til den nye portal, er det dog stadig muligt midlertidigt at få adgang til det gamle system. Derefter deaktiveres din brugerkonto.

Hvilke forudsætninger er der for at bruge den nye Fleetboard-portal?

Systemforudsætninger

Ved brug af den nye Fleetboard-portal anbefaler vi at anvende browserne Google Chrome, Mozilla Firefox eller Microsoft Edge. Du skal bruge en e-mailadresse for at registrere dig.

Hardwareforudsætninger

Brug af den nye Fleetboard-portal er – afhængigt af den aktuelle udvikling – bundet til bestemte versioner af hardware i dit køretøj. Du kan få oplyst den understøttede hardware samt konfigurationen i dit køretøj hos din forhandler.

Hvordan får jeg adgang til den nye Fleetboard-portal?

For at bruge Fleetboard-portalen har du brug for en Fleetboard-rammeaftale eller en Mercedes-Benz Trucks Uptime-aftale. Adgang til portalen er kun mulig via personlig invitation fra en allerede eksisterende bruger. Vedkommende kan give adgang til udvalgte flåder og relevante data.

Hvordan registrerer jeg mig i den nye Fleetboard-portal, når jeg har modtaget en invitation?

For at registrere dig skal du klikke på linket i invitationen, som du har modtaget pr. e-mail. Derefter vælger du en personlig adgangskode i registreringsmenuen og logger ind.

Du kan finde en detaljeret vejledning til registreringsprocessen her:

Hvordan fungerer aktivering eller deaktivering af et køretøj i den nye Fleetboard-portal?

Fremgangsmåden i forbindelse med både aktivering og deaktivering af køretøj er uændret. Det kan som vanligt indtastes via Support Center på Fleetboard-hjemmesiden: Fleetboard: Online Support Center

Charge Management

Fungerer tjenesten "Charge Management" sammen med mine eksisterende ladestationer?

Vi understøtter i øjeblikket ladestationer fra Siemens og Engie (vores partnere). Vi tilføjer dagligt flere ladestationer og udbydere til vores liste. Vi kan understøtte alle ladestationer med protokollerne ISO15118 og OCPP 1.6.

Understøtter tjenesten "Charge Management" det offentlige ladenetværk?

I øjeblikket understøtter vi ikke det offentlige ladenet, men kun ladestationer fra driftsdepoter. Vi vil også understøtte til det offentlige højspændingsladenet, hvis det udbygges yderligere.

Hvor får du oplysninger om opladningstilstanden og den resterende aktionsradius?    

Dataene om opladningstilstanden og den resterende aktionsradius kommer direkte fra selve køretøjet.

Kommunikerer ladestationen direkte med vores backend eller til en Siemens-backend og derefter via en grænseflade med os?

Ladestationen kommunikerer direkte til vores backend via SIM-kort eller via kundens internetforbindelse

Gælder Load Limit pr. køretøj eller for hele stationen?

Til hele ladestationen. Denne fordeler derefter ydelsen afhængigt af køretøjernes evne til at optage den og evt. via flere samtidigt tilkoblede tilslutninger

Hvem kan hjælpe mig, hvis jeg har et problem med min ladestation?

Ja, i tilfælde af et HW-problem leder vores 1st-Level videre til producentens tilsvarende 2nd-Level (kun hos de officielle partnere, dvs. Siemens og EV-BOX).

Er ladestationerne indtil videre kun tilgængelige i Tyskland?

Nej, vi samarbejder på alle eActros-markeder med den ladestationspartner, der er udpeget på det pågældende marked (Siemens eller Engie/EV-BOX).

Mercedes-Benz Trucks Uptime

Hvor finder jeg mine Mercedes-Benz Trucks Uptime-informationer?

Din Mercedes-Benz Trucks Uptime-portal er integreret i den nye Fleetboard-portal. 

Er Fleetboard-tjenester obligatoriske ved brug af Mercedes-Benz Trucks Uptime?

Nej, det er de ikke. Mercedes-Benz Trucks Uptime er en del af en køretøjsbaseret serviceaftale og ikke en del af en Fleetboard-rammeaftale.

For hvilke køretøjer er Mercedes-Benz Trucks Uptime tilgængelig?

Det er kun muligt at bruge Mercedes-Benz Trucks Uptime i forbindelse med en lastbil fra Mercedes-Benz.

Tjenesten Mercedes-Benz Trucks Uptime er i øjeblikket til rådighed for typeserierne "Actros", "Antos", "Arocs", "Atego", "eActros", "Econic" og "eEconic", når de tekniske forudsætninger er opfyldt, med forbehold for landespecifikke og køretøjsspecifikke undtagelser.

For detaljerede oplysninger om tjenestens tilgængelighed bedes du kontakte din Mercedes-Benz Trucks-servicepartner.

Cockpit

Hvad er systembetingelserne for Fleetboard Cockpit?
Fleetboard anbefaler, at mindst følgende systembetingelser overholdes for at brugen af Fleetboard tjenesterne kan være optimal:
Systemkrav

Hvordan foretager jeg en opdatering af Fleetboard Cockpit?
Opdateringen kan du starte i Cockpit Client under Hjælp/Opdatering

Hvor kan jeg downloade Fleetboard Cockpit?
Den nyeste version finder du på følgende link:
Cockpit Releases

TIDSREGISTRERING

Understøtter Fleetboards tidsregistrering to-chaufførsdrift?
I Fleetboard tidsregistrering vises også passagerens data.

DOWNLOAD AF MASSELAGER OG (CHAUFFØRKORT)

Hvilken kortlæser anbefaler Fleetboard?
Fleetboard anbefaler kortlæseren OMNIKEY 3121 USB.

Hvem gennemfører administrationen af kortlæseren?
Tilslutningen af kortlæseren og i givet fald installation af nødvendige drivere udføres af kunden.

Hvem stiller kortlæseren til rådighed?
Kortlæseren stilles parat af kunden.

Hvordan kan jeg ændre intervallet mellem min download af masselager?
Intervallet (maks. 30 dages interval) for download af masselager kan du indstille individuelt i Fleetboard Cockpit.

Hvordan kan jeg administrere download af chaufførkort?
Download af chaufførkort kan du administrere i Fleetboard Cockpit. En udførlig vejledning hertil finder du i håndbogen til Fleetboard Cockpit.

DispoPilot.guide

Hvordan installerer jeg kortopdatering til DispoPilot.guide (2. Generation)?
Installationsfilen samt yderligere informationer om download/installation finder du på Kortopdatering

ADGANGSKODE

Jeg har glemt mit User Password. Hvad gør jeg?
Henvend dig først til din interne Fleetboard administrator.
Kender du ikke denne, så kontakt Support under Online Support Center

API (SOAP)

Er der i Fleetboard en SOAP-tilknytningsmulighed?
Til integration af Fleetboard Telematik Data i dine egne It-systemer tilbyder Fleetboard en SOAP-grænseflade.
Flere informationer finder du på: https://webservices.fleetboard.com
Angående tekniske spørgsmål bedes du kontakte Online Support Center.

Smart Tachograph

Der er installeret en Smart Tachograph i køretøjet.. Hvad skal jeg være opmærksom på?

  • Siden 15.06.2019 har den nye Smart Tachograph (DTCO 4.0 / 2.  generation tachograph) været obligatorisk for nye registreringer af køretøjer.
  • Med introduktionen af den nye Smart Tachograph, vil nye værkstedskort, firmakort og chaufførkort (2. generations kort) også blive indført
  • Smart tachograph kan kun konfigureres med 2.  generations værkstedskort
  • Firmakort og chaufførkort kan stadig bruges, 2. Generations kort bliver udstedt ved udløb/ Erstatning

Bemærk:

  • For køretøjer med Smart Tachograph er der ingen frigivelse for Fleetboard køretøjscomputer TP4
  • Køretøjer med Smart Tachograph skal være udstyret med en Fleetboard køretøjscomputer TP5 / cTP
  • Kunderne behøver den nyeste version af Fleetboard Cockpit (1.28 eller nyere)

HAR DU SPØRGSMÅL TIL HARDWAREN?

HAR DU SPØRGSMÅL TIL AKTIVERING/DEAKTIVERING?

AKTIVERING

Hvad har indflydelse på varigheden af en aktivering?
Varigheden af en aktivering afhænger af mange faktorer som f. eks. den indbyggede hardware og dens mobilradiomodtagelse. Kontroller venligst desuden, at tændingen under aktiveringen er tændt mindst en gang om dagen.

Hvordan kan jeg få mit køretøj aktiveret?
Aktiver dit køretøj ved hjælp af vores online support-formular
Online Support Center

DEAKTIVERING

Hvordan kan jeg få mit køretøj deaktiveret?
Deaktiver dit køretøj ved hjælp af vores online support-formular
Online Support Center

HAR DU SPØRGSMÅL TIL REGNINGEN/KONTRAKTEN?

KONTRAKT

Hvor finder jeg mit kontraktnummer og kundenummer?
Kontraktnummeret er det 10-cifrede nummer på din kontrakt, der begynder med 14. Kundenummer et er 5- eller 6-cifret og befinder sig ligeledes på din kontrakt.

Kan jeg foretage en omstilling af kontrakten fra tjenesten Transportmanagement til tjenesten Messaging?
En kontraktomstilling er mulig. Dertil kræves en ændring af rammekontrakten. Kontakt din salgs-kontaktperson: Salg kontakter.

Hvor længe gemmes datatene i Fleetboard systemet?     
Der er fastlagt forskellige frister for at grmme data, afhængigt af dataenes art, se venligst disse i Fleetboards bestemmelse om beskyttelse af data.

Hvor finder jeg en oversigt over de tjenester, jeg har booket?       
Du finder dine bookede tjenester i din kontraktbekræftelse.

REGNING

Hvorfor får jeg beregnet et tilslutnings- og / eller årsgebyr?
Tilslutnings- og / eller årsgebyr er en del af din kontrakt med Fleetboard.

Hvorfor beregnes der for et køretøj, selv om det ikke længere befinder sig i din vognpark?
Køretøjet synes i dette tilfælde at være deaktiveret. Du kan når som helst få et køretøj, som du ikke har i drift mere, deaktiveret ved hjælp af vores onlineformular. Har du allerede solgt køretøjet eller leveret det tilbage, behøver vi dokumentation som f.eks leasingpartnerens kontrakt eller kvitteringen.     

Hvornår bliver regningerne udstedt?
Regningerne udstedes altid ved månedens begyndelse.

PARTNERFLÅDE

Jeg vil gerne anmode om en partnerflåde. Hvad gør jeg?
Til dette formål skal du i Online Support Center under "Administrativ hjælp" først vælge "Tilknytning af partnerflåde" og derefter "Bestil tilknytning".

Bemærk, at formularen skal underskrives af den ansvarlige kontaktperson for ejerflåden.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL FLEETBOARD APPS?

Fleet.app

Hvilke funktionaliteter tilbyder Fleetboard Fleet.app’en?
> Indsatsanalyse med køremådebedømmelse og indsatsens sværhedsgrad (køretøjs- eller chaufførrelateret)
>Kørselsoptegnelse (position, turforløb)
> Forsendelse af tekstmeddelelser til chaufføren
> Overblik over køretidsprognoserne
> Køre- og hviletider

Hvor kan jeg downloade Fleetboard Fleet.app’en?
Fleetboard apps kan downloades i Google Play Store og Apple App Store.

Fleetboard Driver

Hvilke funktionaliteter tilbyder app’en Fleetboard Driver?
Vigtige informationer fra tjenesterne tidsmanagement, indsatsanalyse og følge- og sporingssystem.

Hvordan kan jeg ændre chaufførkortnummer i app’en Fleetboard Driver?
Log med din e-mailadresse og din personlige adgangskode på Fleetboard Driver.
Under fanen Min profil har du nu under Forny chaufførkort mulighed for at ændre chaufførkortnummeret.

Hvordan registrerer jeg en chauffør i app’en Fleetboard Driver?
1. Registrer dig i app’en med navn, e-mailadresse, sprog, adgangskode og accepter AFB.
2. Du modtager en e-mail, bekræft denne.

Hvor downloader jeg app’en Fleetboard Driver?
Fleetboard apps kan downloades i Google Play Store, Apple App Store og Mercedes-Benz Truck App Portal.

BETINGELSER

Hvilke Fleetboard tjenester skal jeg have booket for at jeg i app’en Fleetboard Driver kan se 
dataene i Performance Coach, Time Manager og Min Truck?

Til følgende skærme skal tjenesten bookes:
For Time Manager skal du booke tjenesten Tidsregistrering.
For Performance Coach skal du booke tjenesten Indsatsanalyse.
For Min Truck skal du booke tjenesten Følge- og sporingssystem.

Hvordan kan jeg som chauffør se informationer i Performance Coach, Time Manager og Min Truck?
1. Efter registreringen og den første login vises chaufførkortidentificeringen.
2. Udfør de næste fire handlinger
3. Tilføj chaufførkortet og dets udstedelsesland i app’en
4. Tilføj den km-stand for Fleetboard køretøjet, hvor chaufførkortet er sat i
5. Kør ca.15 minutter med dit køretøj, så dataene bliver overført
6. Fleetboard kontrollerer nu automatisk om de data, der er angivet i app’en, stemmer overens med Fleetboard-dataene
7. (Bemærk venligst, at verificeringen kan tage op til 24 timer)
8. Lykkes verificeringen, får din disponent automatisk en meddelelse i Cockpit om frigivelse af dataene
9. Så snart dataene er frigivet, ser du dine data i app’en.
10. Lykkes verificeringen ikke, kontroller da dine indtastede data og gentag chaufførkort-verificeringen.
11. Er verificering alligevel ikke mulig, kontakt os da direkte via app’en

KONTAKT

KONTAKT

Jeg interesserer mig for Fleetboard produkter/tjenesteydelser. Hvem kan jeg henvende mig til?
Her finder su en oversigt over vores salgskontakter: Salg kontakter

Hvor kan jeg indgive en ansøgning / få besked om min ansøgnings status?
Din ansøgning skal indsendes via www.daimler.com/career. I denne portal kan du desuden forespørge om den aktuelle status for din ansøgning.

Hvor kan jeg få Fleetboard reklameartikler fra?
Vores reklamemidler er ikke til salg. Henvend dig venligst til din salgskontaktperson.